października 02, 2017

3.1 Chorwacka relacja: rezerwat rzeki krka

Gdybym miała wybrać europejski kraj idealnie nadający się na wakacyjny odpoczynek, bez wahania wskazałabym Chorwację. Jest to miejsce praktycznie dla każdego! Marzy Ci się słoneczna pogoda, ciepła woda i całodniowe wypoczywanie na pięknych żwirkowych plażach? Preferujesz bardziej aktywny sposób na spędzenie urlopu? Proszę bardzo! Snorkeling, żeglowanie, wypad na wycieczkę rowerową wybrzeżem, zwiedzanie klimatycznych chorwackich miasteczek. Bałkańskie państwo ma naprawdę wiele do zaoferowania.
     Dodatkowym atutem jest odległość, podróż samochodem zajmuje około 12 godzin od granic naszego państwa.

Pierwszy raz Chorwację wybraliśmy rok temu i zakochani po uszy wróciliśmy również w te wakacje. Za każdym razem decydowaliśmy się na inny region tego pięknego kraju żeby zobaczyć jak najwięcej. Oba nasze wypady postanowiłam zebrać we wspólnej relacji. Na początek rok:
2016

REZERWAT RZEKI KRKA

Lubię odwiedzać nowe miejsca, a największe wrażenie zawsze wywierają na mnie cuda stworzone przez naturę. Na podróżniczej liście pozycji do zobaczenia tworzonej przed wyjazdem zawsze musi znaleźć się kilka takich podpunktów. Chorwacja może się pochwalić znacznym zbiorem przyrodniczych perełek. Większość chroniona jest pod postacią Parków Narodowych.
Na początku nasz wybór padł na rezerwat rzeki Krka, który słynie z zapierających dech w piersiach wodospadów. Niestety nie wystarczyło nam czasu na zwiedzanie całości parku, ale dzięki temu mamy kolejny powód aby do Chorwacji wrócić.
Informacji praktycznych niezbędnych przy planowaniu własnej wycieczki szukaj na samym końcu posta :)

Największą atrakcją Parku jest wodospad Skradinski Buk, do którego najprościej dostać się od wejścia Lozovac, gdzie zostawiliśmy samochód. Zakupiliśmy bilety, zaopatrzyliśmy się w ulotki oraz mapki i ruszyliśmy na piękny spacer. Zrezygnowaliśmy z możliwości podjechania autobusem na rzecz kilometrowej wędrówki przygotowaną leśną ścieżką, drewnianymi kładkami i mostkami zawieszonymi nad taflą krystalicznej wody jeziorek. Dróżki otoczone były bujną roślinnością, chłód wody pozwałał przetrwać nawet w najbardziej upalne dni.

Po drodze minęliśmy ścieżkę edukacyjną w odnowionych budynkach, które w XIII wieku służyły jako młyny wodne. Teraz zostały wykorzystane do wyeksponowania kamieni młyńskich, ręcznie plecionych koszy, stroi ludowych, sprzętów kuchennych i wielu innych zabytkowych przedmiotów. Na wodospadzie Skradinski Buk znajdują się pozostałości po pierwszej w Europie elektrowni wodnej, która została uruchomiona dwa dni po otworzeniu elektrowni Nikoli Tesli, na wodospadach rzeki Niagary.
Sam Tesla zapewne znał dobrze to miejsce, gdyż oddalone jest ono około 100 km w linii prostej od miejscowości Smiljan, gdzie się urodził i wychował. Wioska znajduje się obecnie na terenie Chorwacji i bedzie jednym z celów naszej kolejnej wycieczki do tego kraju.
Po obejrzeniu całej wystawy ruszyliśmy kolejnymi kładkami, które doprowadziły nas do Skradinskiego Buku – największego wodospadu rzeki Krka.

Jezioro powstałe pod siedemnastoma kaskadami wodnymi zostało udostępnione dla turystów, dlatego w ciepłe dni można spotkać tutaj tłumy wypoczywających i zażywających kąpieli turystów. Nie mogliśmy ominąć takiej okazji! Przebraliśmy się w stroje kąpielowe, ubraliśmy ochronne buty i weszliśmy do wody. Po krótkiej sesji zdjęciowej podczas której wdrapałam się na korzeń, który okazał się zbyt śliski dla moich podeszew i wylądowałam po pachy w lodowatej wodzie. Podpłynęliśmy do bojek, które chroniły przed zbyt bliskim podejściem do wodospadu. Woda była dość głęboka, od czasu do czasu udało się stanąć na skałce wystającej z wody, aby po chwili ponownie stracić grunt pod nogami. Prąd rzeki był silniejszy od moich mięśni i chwilę zajęło mi dopłynięcie do celu. Pamiątkowe selfie, odpoczynek wśród niesamowitego piękna przyrody i musieliśmy wracać, ratując się przed hipotermią.

SUBIEKTYWNY PRZEWODNIK:

Park narodowy znajduje się w środkowej Dalmacji w pobliżu miasteczka Szybenik. Zajmuje powierzchnię ponad 100km2. Zachwyca pięknym krajobrazem ukształtowanym płynącą wśród wapieni rzeką, która stworzyła na swojej drodze liczne wodospady z najsłynniejszym Skradinskim Bukiem. W centralnej części parku znajduje się Jezioro Visovac, z centralną wyspą, na którym znajduje się klasztor Franciszkanów.

Zwiedzanie parku możliwe jest cały rok. Wjazdy do rezerwatu są dobrze oznakowane, przy każdym możemy skorzystać z parkingu, kasy oraz punktu informacyjnego.
Jeśli mamy zamiar dotrzeć do wodospadów, największej atrakcji parku najlepiej wybrać wejście w miejscowości Lozovac. Od tej strony poza sezonem można na teren parku wjechać własnym samochodem, natomiast od kwietnia do października turyści mogą skorzystać z bezpłatnego autobusu, który podjeżdża aż pod Skradinski Buk. Oczywiście my wybraliśmy krótki spacer wśród pięknej przyrody.
Na terenie parku kursują również statki, wliczone w cenę biletu, które zabierają podróżnych z miejscowości Skradin do jednego z wejść do parku (obok kąpieliska) lub na wyspę Visovac.

PLAN PARKU dostępny jest tutaj!

Ceny biletów wstępu do parku:
Kwiecień, maj, czerwiec, wrzesień, październik:
– dorośli: 110kn
– dzieci 7-18 lat: 80kn
– dzieci poniżej 7 lat: wstęp wolny
Lipiec, sierpień (tańsze bilety można zakupić po godzinie 16)
– dorośli: 200kn
– dzieci 7-18 lat: 120kn
– dzieci poniżej 7 lat: wstęp wolny
Dokładne informacje znajdziecie tutaj!

Godziny otwarcia parku przy wodospadach Skradinski Buk
– czerwiec, lipiec, sierpień: 8:00-20:00
– wrzesień: 8:00-19:00
Wszystkie dodatkowe informacje znajdziecie na oficjalnej stronie parku, kliknij tutaj!

Spakuj: strój kąpielowy, krem z filtrem, buty ochronne do wody, ręcznik, wodę do picia.