października 16, 2017

3.3 Chorwacka relacja: Park Narodowy Jezior Plitwickich

Przed wakacjami zastanawialiśmy się nad kierunkiem tegorocznej podróży. Każdy rzucał swoją propozycję, które wstępnie omawialiśmy. W końcu padł pomysł wyprawy na Bałkany. Na początku nie byłam do końca przekonana, ale Kamil pokazał mi w Internecie zdjęcia najpiękniejszego miejsca na świecie, które koniecznie muszę zobaczyć. Zakochałam się w tych widokach, a Park Jezior Plitwickich przesunął się na samą górę mojej podróżniczej listy marzeń.
Jedynym minusem tego miejsca jest jego lokalizacja w głębi kraju. Mieszkając na wybrzeżu, odległość robi się znaczna, dlatego żałowaliśmy że nie zaplanowaliśmy tej wycieczki mądrzej. Dużo lepszym rozwiązaniem byłoby podzielić drogę z Polski na dwie części: pierwszego dnia dojechać w okolice Parku i po noclegu i zwiedzaniu tego cudownego miejsca dokończyć podróż nad morze.

W związku z tym dzień musieliśmy zacząć bardzo wcześnie. Po szybkim śniadaniu, spakowaliśmy samochód i ruszyliśmy w trasę.
Do Parku można dostać się dwoma wejściami. Zlokalizowane są w pobliżu miejscowości Selište Drežničko oraz Prijeboj, które mogą się stać celem dla naszej nawigacji. Im bliżej będziemy tym częściej wskazywać nam drogę będą bilbordy i tabliczki. Obok wejść znajdują się duże darmowe parkingi. Pomimo ich rozmiaru kilka razy okrążaliśmy cały teren w poszukiwaniu wolnego miejsca. Jest to tylko jeden z powodów dla których najlepiej zwiedzanie zacząć wcześnie rano. Wybór wejścia nie ma dużego znaczenia.

W końcu wcisnęliśmy samochód na udeptany kawał ziemi poza asfaltem i ruszyliśmy w stronę Parku. Odnaleźliśmy kasy biletowe, zapłaciliśmy za wstęp i zabraliśmy darmowe ulotki z mapą i opisem tras, dostępne także po polsku.
Oprócz wyboru wejścia mamy także możliwość wyboru trasy do zwiedzania. Każdy znajdzie coś dla siebie dopasowując trudność do chęci, możliwości oraz czasu, który planujemy spędzić w Narodowym Parku.
Do dyspozycji mamy kilka tras, my wybraliśmy wariant, który według przewodników miał zająć 4-6h. Po więcej praktycznych informacji zajrzyj na sam koniec posta.

Odnaleźliśmy wejście do Narodowego Parku i przystanek busików, które w cenie biletu miały zabrać nas na drugi koniec parku, gdzie planowaliśmy rozpocząć wycieczkę.

Plitwickie jeziora to kompleks 16 zbiorników wodnych połączonych ze sobą licznymi wodospadami. Są podzielone na dwa duże zespoły: górnych i dolnych jezior.

Nasza trasa zaczynała się od najwyższego Proscansko jezero. Dzięki busikowi pokonaliśmy znaczne przewyższenie, oszczędzając siły na dalszy spacer. Na szczycie dołożyliśmy odrobinę drogi, żeby przy okazji znaleźć chorwackiego kesza. Później mogliśmy udać się na spacer wzdłuż jezior. Moje wyobrażenia na temat tego miejsca nie były przesadzone. Początkowo szliśmy przez las, ale szybko naszym oczom ukazał się najwyższy staw, płytki i odbijający promienie słońca. Kładki wiły się nad błękitną wodą, rybki z pluskiem uciekały przed krokami, ptaki wdrapywały się na ścieżki licząc na poczęstunek. Bajka :D Ten piękny krajobraz całkiem słusznie został wpisany na listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.

Poranek był chłodny, przydały się cieplejsze bluzy, ale zdecydowanie opłacało się wstać wcześnie. Dzięki temu przez pierwsze godziny na trasie mijały nas pojedyncze osoby. Towarzyszyły nam za to kaczki, które podbierały kanapki nawet z rąk. Z biegiem czasu turystów przybywało i spacer stracił część uroku.

Już w południe cieszyliśmy się z bliskości wody, która dawała chociaż odrobinę chłodu. Obeszliśmy górne jeziorka i ustawiliśmy się w kolejce do stateczku, który miał nas zabrać na drugi koniec Parku, gdzie mogliśmy podziwiać jego dolną część.
Wrażenia niesamowite, jedne z piękniejszych miejsc jakie widziałam. Drewniane kładki wijące się wzdłuż jeziorek z czystą turkusową wodą, mnóstwo ryb uciekających w popłochu gdy podeszliśmy za blisko, piękne ptaki, bujna, dzika roślinność, szum spadających kaskad wodnych, które łączyły poszczególne zbiorniki wodne. Miejsce obowiązkowe podczas pobytu w Chorwacji!

SUBIEKTYWNY PRZEWODNIK

Park znajduje się w środkowej części kraju. Składają się na niego 16 jezior, połączonych licznymi wodospadami, łącznie naliczono ich około 90! Całkowita długość jezior wynosi 8,2km! Rezerwat jest ogromny i watro zarezerwować sobie cały dzień, aby spokojnie wszystko zobaczyć. Na terenie parku znajdują się również jaskinie, można powspinać się na okoliczne szczyty. Nic dziwnego, że ta atrakcja turystyczna stała się tak popularna. W sezonie letnim tysiące turystów dziennie podziwia piękno chorwackiej przyrody.
Władze parku udostępniły dla odwiedzających kilka tras o różnym poziomie trudności. Są na nich odcinki do pokonania pieszo, niewielkimi pasażerskimi stateczkami oraz drogowymi pociągami.

Trasy udostępnione dla turystów:TRASA A

czas: 2-3godziny
długość: 3500m
start: wejście nr 1
opis: trasa daje możliwość powrotu do punktu startu. Przechodzi obok Wielkiego Wodospadu, najwyższego zarówno w kompleksie jezior Plitwickich jak i w całej Chorwacji. Ścieżka prowadzi w górę rzeki, przez kanion Dolne Jeziora, wzdłuż jezior Novodovica brod, Kaluderovac, Gavanovac, Milanovac do mostu na jeziorze Kozjak, gdzie szlak zaczyna wznosić się we wschodnią część kanionu. Z tej części można powrócić do punktu początkowego.

TRASA B
czas: 3-4godziny
długość: 4000m
start: wejście nr 1opis: Trasa daje możliwość powrotu do punktu startu. Obejmuje spacer przez wapienny kanion Dolnych Jezior, przejażdżkę elektrycznym statkiem przez największe z jezior Plitwickich - jezioro Kozjak, a także widokową podróż pociągiem i spacer wschodnią stroną kanionu aż do punktu początkowego. Zobaczysz także imponujący Wielki Wodospad i wodospady Sastavci, piękne ciemnoniebieskie jeziora Novakovića Brod, Kaluđerovac, Gavanovac i Milanovac, a także ogrom jeziora Kozjak.

TRASA C
czas: 4-5godzin
długość: 8000m
start: wejście nr 1opis: Trasa rozpoczyna się przy wejściu nr 1 i zatacza koło, pozwalając powrócić do punktu startowego. Zwiedzanie obejmuje obszar Dolnych i Górnych Jezior. Szlak łączy zarówno spacery jak i przejażdżki łodzią elektryczną, a powrót do punktu początkowego odbywa się głównie widokowym pociągiem. W trakcie wycieczki zobaczysz piękno największych i najbardziej atrakcyjnych wodospadów Wielki Wodospad, Veliki Prštavac i Mali Prštavac i niezliczonych mniejszych wodospadów, a także jezior.

TRASA E
czas: 2-3godziny
długość: 5100m
start: wejście nr 2opis: Trasa również daje możliwość powrotu do punktu startowego. Dzięki niej można zwiedzić część parku z Górnymi Jeziorami. Wycieczka obejmuje krótką przeprawę łodzią po jeziorze Kozjak, a następnie spacer wzdłuż rzeki, aż do Jeziora Prošćansko. Przewidziana jest również podróż pociągiem, aby powrócić do punktu wyjścia. Dzięki tej trasie przeżyjesz magiczny spokój i ogrom Górnych Jezior z ich zalesionymi brzegami i pięknymi wodospadami Wielkiej i Małej Prštavci, a także niezliczonymi mniejszymi wodospadami.

TRASA F

czas: 3-4godziny
długość: 4600m
start: wejście nr 2
opis: Po krótkim spacerze i przeprawie elektrycznym statkiem po jeziorze Kozjak, udasz się na przechadzkę przez wapienny kanion Górnych Jezior aż do Wielkiego Wodospadu, skąd do stacji kolejowej prowadzić będzie stroma serpentyna dochodząca do wschodniej strony kanionu. Znajduje się tam wiele miejsc, oferujących spektakularne widoki krystalicznie czystych, granatowych jezior i przyległych wysokich klifów. Następnie pociąg zabierze Cię do punktu startowego przy wejściu nr 2.

TRASA H

czas: 4-6godzin
długość: 8900m
start: wejście nr 2
opis: Po krótkim spacerze i widokowej przejażdżce pociągiem, będziesz kontynuował wycieczkę pieszo wzdłuż Górnych Jezior, następnie łodzią przez jezioro Kozjak, aby następnie przejść się przez kanion Dolnych Jezior aż do Wielkiego Wodospadu wzdłuż szczytu kanionu po wschodniej stronie. Na sam koniec ponownie czeka przejażdżka widokowym pociągiem do miejsca gdzie rozpoczynaliśmy wycieczkę. Ten program daje możliwość cieszenia się pięknem całego obszaru parku.
TRASA K

czas: 6-8godzin
długość: 18300m
start: wejście nr 1
opis: Wybór tej wycieczki daje możliwość poznania całego parku. Trasa obejmuje Wielki Wodospad, spacer przez kanion Dolnych Jezior i dalej, wzdłuż zachodniego brzegu Jeziora Kozjak. W trakcie spaceru możemy opuścić na chwilę wyznaczony szlak i wspiąć się na wysoko umieszczony punkt widokowy, który oferuje wspaniały widok na Jezioro Ciginovac i ogrom Jeziora Prošćansko. Po powrocie można wybrać się na spacer wzdłuż pięknych górnych jezior i wschodniego brzegu jeziora Kozjak, do którego prowadzi krótka przeprawa łodzią elektryczną. Ostatnia część wycieczki obejmuje spacer nad wschodnim brzegiem Dolnych Jezior i powrót do punktu początkowego.

TRASA K

czas: 4-6godzin
długość: 8900m
start: wejście nr 2
opis: Trasę K można również rozpocząć od wejścia nr 2. Podobnie daje możliwość poznania całego parku. Na początek czeka nas spacer wzdłuż wschodniego brzegu Jeziora Kozjak i kontynuacja nad wschodnią stroną kanionu Dolnych Jezior, prowadząc do Wielkiego Wodospadu. Dalej wędrujemy w górę rzeki wzdłuż zachodniego brzegu jeziora Kozjak. W trakcie spaceru możemy opuścić na chwilę wyznaczony szlak i wspiąć się na wysoko umieszczony punkt widokowy, który oferuje wspaniały widok na Jezioro Ciginovac i ogrom Jeziora Prošćansko. Po powrocie można wybrać się na spacer wzdłuż pięknych górnych jezior i wschodniego brzegu jeziora Kozjak, do którego prowadzi krótka przeprawa łodzią elektryczną.Wycieczka kończy się przy wejściu nr 2.

ceny biletów:
Dorośli: 250kn (poza sezonem 150kn)
Dzieci 7-18 lat: 110kn (poza sezonem 80kn)
Studenci (legitymacja!): 160kn (poza sezonem 100kn)
Dzieci poniżej 7 roku życia: bezpłatnie
godziny otwarcia:
W sezonie letnim od 7 do 20.
 Na stronie parku można znaleźć informacje na temat godzin kursowania pociągu oraz statków.
Wystaczy kliknąć tutaj!

zabierz ze sobą:
ciepłą bluzę - poranki bywają chłodne.
wygodne buty - mimo, że trasa nie wygląda na trudną. Kilkugodzinny marsz może się okazać bolesnym doświadczeniem dla naszych stóp.
krem do opalania, nakrycie głowy
woda i jedzenie - na końcu trasy znajduje się bar, ale my zdążyliśmy zgłodnieć kilka razy zanim w ogóle do niego dotarliśmy.